- Tietopankki
- Ohjeet ja vinkit
- 0AM DQ200 mekatroniikan painevian tunnistaminen
- 6DCT450 / MPS6 kytkimen kunnostus
- GM 6T40 / 6T45 yleiset vikakoodit
- Mercedes Benz 722.9 yleiset mekatroniikkaongelmat
- Audi / Porche 0B5-automaattivaihteiston ravistaminen
- VW Transporter / Crafter booriholkin kuluminen
- BMW ZF 6HP öljynvaihto
- AL4 PWM solenoidiongelma
- BMW 5HP19 ja Audi/VW 5HP19FL/FLA terävä D:n kytkeytyminen
- Automaattivaihteistojen räjäytyskuvat
- Suodattimen valitseminen
- Öljyn valitseminen
- Verkkokaupan UKK
6DCT450 / MPS6 kytkimen kunnostus
Getragin 6DCT450 PowerShift automaattivaihteistoja käytetään 6-vaihteisissa Fordin ja Volvon etuvetoisissa ja nelivetoisissa autoissa, joissa on märkäkaksoiskytkin ja poikittainen voimalinja.
Yleinen ongelma kyseisen vaihteiston tapauksessa on kytkimen vaimentimen muovien hajoaminen. Tällöin vaimentimen jouset ja kansi alkavat kulua ja metalliroskaa pääsee vaihteistoon sekä venttiilikoneistolle. Usein vaihteiston hajotessa tulee vikakoodi P2714 (Pressure Control Solenoid 'D' Performance/Stuck Off), vaihteita voi jäädä pois käytöstä tai auto ei liiku lainkaan.
Valikoimastamme löytyy tee-se-itse-tekijöille täydellinen korjaussarja kytkimelle. Kaikki korjaussarjan osat ovat myynnissä myös erikseen, eli jousisarja, kytkinasetelma ja kannen välyksen muovisarjat, kytkinsarja, terässarja, mäntäsarja, mekatroniikan O-renkaat, keskitinrengas ja kytkimen tulpat.
Huomioitavaa vaihteiston korjauksen aikana
- Jos kytkimellä on väärä välys, kytkin- ja teräslevyt täytyy uusia. Kytkimen kitkalevyjä vaihdettaessa on otettava huomioon öljypinnan suunta: tarkista kitkojen pyörimissuunta viereisestä osakuvasta (1).
- Tarkista myös vaimentimen kannen kunto, ettei se ole liian kulunut. Jos näin on käynyt, valikoimistamme löytyy kokonaisia vaimentimia diesel-malleihin. Uudistetussa vaimentimessa muoviosat on korvattu kahdella pitkällä jousella.
- Kun kytkin on hajonnut, venttiilikoneistolle on päätynyt myös kontaminaatiota, joka tukkii venttiilit ja solenoidit. Siksi pelkkä kytkimen tai pelkkä venttiilikoneiston kunnostaminen ei riitä. Valikoimastamme löytyy valmiiksi kunnostettuja venttiilikoneistoja.
- Vaihteiston kunnostuksen yhteydessä suosittelemme aina myös pyörintänopeustunnistimen, etukannen, sisäisen öljynsuodattimen ja tietenkin öljyjen vaihtoa.
HUOM! Bensiinikäyttöisen auton kytkin on hieman hankalampi kunnostaa, sillä vaimennin täytyy leikata auki ja hitsata takaisin.

Kuva 1: Kytkinlevyjen pyörimissuunta

Kuva 2: Lähtötilanne, vaimentimen (damper) muovit ovat menneet hajalle.

Kuva 3: Muovisarjan järjestys.

Kuva 4: Jos kytkimellä on paljon välystä, "banaaneilla" saa sen korjattua.

Kuva 5: Kuvan vaihteisto oli Fordin tehdaskunnostama ja ollut alle vuoden ajossa. Sisäinen suodatin oli jo tässä ajassa mennyt huonoon kuntoon.
