0AM DQ200 mekatroniikan painevian tunnistaminen

VAG:n valmistamassa 0AM DQ200 7-vaihteisessa kuivakytkinvaihteistossa on usein ongelmia mekatroniikan paineakussa. Useimmiten vika syntyy, kun paineakun runkoon tulee pieni halkeama, joka ei välttämättä ole silmin nähtävissä. Auto saattaa mennä vikatilaan, vilkuttaa jakoavaimen kuvaa näytössä tai lakkaa liikkumasta kokonaan.

Painevian voi tarkistaa helposti testerillä. Riippuen laitteistosta mene vaihteistopuolelle ja livedatatietoihin. Paineen maksimimäärä on 60 ja alin 42 baaria ja reaaliaikaisessa tiedossa näet miten paineakku käyttäytyy. Luvun (actual value) pitäisi liikkua näiden kahden välillä - jos paine ei koskaan nouse 60 baariin, painevika täytyy korjata.
 

Mahdollisia vikakoodeja

Fault’s indicators (error codes) DSG7 DQ200 mechatronics
(VAG 006079/10902/10903) P17BF Malfunction in the hydraulic pump
(VAG 006300) P189C Limited performance due to insufficient pressure rise; Play protection (unjustfield activation/deactivation)
P1895 Limitation of perfomance due to pressure drop

 

Korjausehdotukset

Vaihteistokaupan valikoimasta löytyy kaksi eri korjaussarjaa. Samalla suosittelemme vaihtamaan mekatroniikan ruuvit. Mekatroniikan irroitukseen hyvä apu on erikoistyökalu.

Paineakun korjaussarja sisältää uuden paineakun jonka ympärillä on vahvistettu teräskuori. Osan voi laittaa suoraan vanhan paineakun tilalle ja kuori korjaa alla olevan alumiinirungon halkeaman tuottaman painevuodon. Tämä korjaussarja ei vaadi mekatroniikan irroitusta.

 

Jos mekatroniikan haluaa huoltaa kokonaan, mekatroniikan korjaussarjaan sisältyy kaikki mekatroniikan tiivisteet sekä vahvistettu alumiinirunko paineakulle. Tarvittaessa myös paineakun voi vaihtaa ehjään käytettyyn.